Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11264/1401
Title: Jacques-François de Chastenet de Puységur and L'Art de la guerre: The Man and His Thought in the Age of Enlightenment
Authors: Dionne, François-Marc
Royal Military College of Canada / Collège militaire royal du Canada
Legault, Roch
Keywords: Puységur, Jacques-François de Chastenet de (1656-1743)
Art de la guerre par principes et par règles (1748)
Theory of Warfare
History
Enlightenment
Ancien Régime
Esprit géométrique
Empiricism
Quantification
Warfare
Technology
France
Abstract: The thesis argues that Jacques-François de Chastenet de Puységur (1656-1743) pioneered a new conception of field warfare. His Art de la guerre par principes et par règles (1748) encompasses the ideas which placed him at the cutting edge of military thought in his day. Having spent a lifetime in the profession of arms, he sought to do for campaigning the same feat as Sébastien Le Prestre de Vauban (1633-1707) did for siege warfare: a reasoned system with the certainty of mathematics and geometry. Puységur’s thought is here examined in military and intellectual contexts of his time.
Ce mémoire démontre comment Jacques-François de Chastenet de Puységur (1656-1743) a innové en mettant de l'avant un nouveau modèle de guerre de campagne. Son Art de la guerre par principes et par règles (1748) renferme une conception qui le place à l’avant-garde de la pensée militaire de son époque. Ayant passé le plus clair de sa vie à servir par les armes, il s’est donné pour tâche d’accomplir pour la guerre de campagne le même exploit que Sébastien Le Prestre de Vauban (1633-1707) avait accompli pour la défense et l’attaque des places : un système raisonné qui présente la même certitude que les mathématiques et la géométrie. La pensée militaire de Puységur est analysée dans le contexte militaire et intellectuel du XVIIIe siècle.
URI: http://hdl.handle.net/11264/1401
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MA Thesis - Dionne JDFM.pdfM.A. Thesis - Dionne JDFM1.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in RMCC eSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.