Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11264/1062
Title: INSTITUTIONAL CHANGE IN PARTNERED FORCES IN SECURITY FORCE ASSISTANCE MISSIONS
Authors: Kool, Jan
The Royal Military College of Canada
Last, David
Keywords: Security Force Assistance
Security Force Capacity Building
Operation UNIFIER
Operation IMPACT
Historical Institutionalism
Canadian Armed Forces
Ukraine
Lebanon
Jordan
Capacity Building
The Systems Approach to Training
Issue Date: 8-Mar-2023
Abstract: This study identifies how security force assistance (SFA) missions can best support enduring institutional change within their partnered force’s professional development system. It proposes a model for SFA engagement that demonstrates how different activities achieve immediate or enduring (i.e., institutional) effect on the partnered force. SFA is an increasingly important mission for Western military forces, with nearly 70% of Canadian deployed personnel participating in SFA as a primary or secondary task in 2019. However, recent failures of partnered forces, including the Afghan National Army against the Taliban, the Iraqi military against Daesh, and a long history of coups and human rights abuses call into question the effectiveness of Western SFA. This thesis uses the case study method, conducting a comparative analysis between contemporary or recent Canadian SFA missions in Lebanon, Jordan, and Ukraine. It leverages historical institutionalism to gain insight on institutional change within the case studies. The research finds that while the SFA environment is complex and uncontrollable, activities aimed at organizational and institutional reform are correlated with enduring change which is slow to actualize but accumulates over time. Conversely, SFA activities aimed at tactical and technical training achieve immediate effect that dissipates over time due to attrition and skill fade. It concludes with a call for planners and practitioners to understand the effect they are looking to achieve and apply the correct activities to achieve that effect.
L’étude démontre que les missions d’assistance de forces de sécurité (AFS) peuvent supportées des changements institutionnels durables à travers les systèmes de développements professionnels des forces alliées partenaires. Il propose un modèle d'engagement de l’AFS qui démontre comment différentes activités produisent un effet immédiat ou durable (c'est-à-dire institutionnel) sur la force en partenariat. L’AFS est une mission de plus en plus importante pour les forces militaires occidentales, avec près de 70 % du personnel canadien déployé participant à l’AFS en tant que tâche principale ou secondaire en 2019. Les récents échecs des forces partenaires, notamment l'armée nationale afghane contre les talibans, l'armée irakienne contre les forces Daesh, et une série de coups d'État et de violations des droits de l'homme remettent en question l'efficacité des forces occidentales qui support des AFS. Cette thèse utilise la méthode de l'étude de cas, menant une analyse comparative entre les missions canadiennes contemporaines ou récentes de la AFS au Liban, en Jordanie et en Ukraine. La thèse s'appuie sur l'institutionnalisme historique pour mieux comprendre le changement institutionnel dans les études de cas. Les recherches démontrent que malgré l'état complexe et incontrôlable d’un AFS, les activités visant à la réforme organisationnelle et institutionnelle sont corrélées avec des changements durables mais ceux-ci sont lents à se concrétiser et s'accumulent au fil du temps. À l'inverse, les activités AFS visant l'entraînement tactique et technique produisent un effet immédiat qui se dissipe avec le temps en raison de l'attrition et le déclin des compétences graduelles. La thèse se termine par un appel aux planificateurs et aux opérateurs pour qu'ils comprennent l'effet qu'ils cherchent à obtenir et d’incorporer des activités adéquates pour obtenir cet effet.
URI: https://hdl.handle.net/11264/1062
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